Bygg ditt varumärke!

Varje dag strosar jag runt med en av de bättre artiklar jag har läst. Jag vill dela med mig av den.
Denna artikel är tagen från en veckotiding, tro det eller ej.
Artikeln heter Bygg ditt varumärke, och bygger på 6 ledord.
Den är skriven av Per Frykman och Karin Sandin.

Jag har använt denna under en lång tid, och ofta satt mig ner och tänkt igenom dessa 6 steg.
Idag när jag hade ett möte med en journalist, tog jag fram denna lapp och visade honom.
Syftet var att jag tyckte han skulle blogga om sina spännande möten inom hockeyvärlden.
Han var lite negativ till det, och förstod kanske inte direkt syftet. Men jag tror faktiskt att jag lyckades leda in honom i ämnet sociala medier och ge honom förståelse för hur viktigt det är.
Jag sa åt honom att självklart ska han själv välja, men det vore enligt min åsikt dumt att avstå.
Hans spännande möten med hockeytränare, hockeyspelare och alla olika länder han bott i vore verkligen dumt att inte göra något med.

Jag har verkligen haft användning för denna lilla artikel, och det finns tips på massa bra böcker för att fördjupa sig vidare.

1. Ta reda på vem du är
Du kanske uppfattar dig själv som blyg. Det betyder inte att andra gör det. Hur du uppfattar dig själv stämmer sällan med hur andra tycker du är.
Eftersom ditt profesionella yrke handlar om andras bild av dig, måste du fråga vem du är.
Be dina kollegor, chefer, kunder och leverantörer skriva ner dina starka sidor.
De är viktigt att de bara tar upp dina positiva sidor-de är ju dem du vill hitta och förstärka.
Tips låt dem lämna in svaren anonymt.
Tänk också på att många blir hedrade av att få hjälpa till.
Använd det när du söker jobb-för att kunna stärka dina starka sidor.

2. Skriv din egen slogan
Samla ihop alla positiva omdömen du fått. Använd dem som bas när du formulerar din slogan.
Den ska visa vem du är och vad du gör. Tänk på läkerol " Makes people talk" eller expert " vi är vad vi heter".
Det är viktigt att du kan leva upp till din slogan.
Forumlera en mening om dig själv i tredje person " Lisa är en fenomenal på ordning och reda, hon är också en glad och positiv arbetskamrat"
Är det svårt be någon om hjälp

3.Var passionerad
Vill du bygga ett starkt varumärke måste du tycka om ditt jobb. Är du missnöjd, vantrivs eller känner att du inte behärskar dina arbetsuppgifter lyser det igenom och påverkar ditt profesionella yrke.
Koncentrera dig på det du är bra på och intresserad av. Äkta engagemang går inte att fejka.
Ta Lottie Knutson på fritidsresor efter tsunamin. Hon ingav stor förtroende för att hon brann för sitt jobb. Miljöpartiets Maria Wetterstrand lyser igenom tv rutan. Det gör henne till en av våra mest populära politiker.

4. Tänk långsiktigt
Vill du bli företagets bästa säljare?
Sätt upp tydliga mål och var inte rädd för att misslyckas.
Det handlar egentligen inte om att du måste bli bäst, det räcker med insikten om att du ffaktiskt kan bli bäst för att ditt arbete ska bli roligare, och mer inspirerande. Det tar tid att bygga ett varumärke. Det är en pågående process. Fundera på vad du vill bli känd för inom ett eller två år. Akta dig för att stagnera. Arbeta aktivit för att ytterligare stärka din kompetens och för att lättare nå dina mål. Med tydliga mål blir arbetet med ditt personliga varumärke både enklare och roligare.

5. Bli synlig
Internet och sociala medier(facebook, twitter och bloggar) är utmärkta kanaler när du vill nå ut. OBS! Vill du uppfattas proffsig och seriöst bör du inte skriva på facebook om vilda fester och lägga ut bilder på dig själv när du dansar på bordet med ett vinglas i handen. Fler än dina vänner ser dig. Många arbetsgivare googlar arbetssökanden och kollar på facebook. Det finns till och med de som blivit av med jobbet för att de lagt ut bilder på facebook som arbetsgivaren inte uppskattat. Använd ditt varumärke strategiskt. Hur vill du uppfattas?
Ta hjälp av din slogan, låt den bli din vägvisare på nätet.

6. Lev ditt varumärke
Visa dig alltid ifrån din bästa sida. Sitter du i en kundtjänst önska kunden en trevlig dag. Gör det lilla extra, leverera i mästerklass. Tänk på de positiva möten där du själv fått något utöver de förväntade. Vanliga vardagliga saker påverkar ditt varumärke, så försök att leva det. Ha dina starka sidor och din slogan i bakhuvudet och låt den synas i allt du gör. Om du utstrålar positiv energi kommer det garanterat påverka hur andra människor upptar dig.

stråla mina vänner, stråla!

Detta tänker jag på dagligen, och kände att det är en självklarhet att dela med sig av.
Det finns flera böcker att läsa men min nästa bok som jag ska läsa när jag är tillbaka i Sverige är DU-ett varumärke LÄS även http://perfrykman.wordpress.com/

Som ni säkert redan vet så strålar jag väldigt ofta, jag brinner väldigt ofta för de jag gör. För det mesta brukar jag hitta något ljust i allt jag gör.
Men självklart måste även jag bli ännu lite bättre. Skönt är väl det, vad skulle man annars göra om man var bäst på allt?

Idag har jag pluggat marknadsföring på lilla hotellet, fick väldigt mycket gjort.
Har även kikat på hur de arrangerar Bröllop här i Rumänien.
Skickar med lite bilder.

Nu ska jag vidare mot en bjudning, ska vara någon Rumänsk tillställning av något slag.







Kommentarer
Postat av: karin sandin

Oj vad glad jag blev när jag såg din blogg och att du fick inspiration av artikeln i Amelia och av våra tankar :) Nu ska jag med spänning följa din blogg och det är klart vi ska stråla så mycket det bara går :) Välkommen hem till sverige!

2010-10-18 @ 22:53:34
URL: http://karinsandin.wordpress.com
Postat av: Sofie Holmgren

Vad roligt Karin!

Blir glad av att läsa det du skriver.

Kan säga att den artikeln har legat i min kalender sen den dagen jag läste den.

Använder mig av den varje dag!

Tack för att ni skrev den!

2010-10-19 @ 13:47:05
URL: http://elinsofieholmgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0