Ny vecka med nya utmaningar!

En ny vecka har påbörjats, denna vecka kommer att handla om Försäljning och samarbetspartners.
Jag kommer att kika på vilka olika säljkanaler hotellet skall använda för att nå ut till den potentiella målgruppen. Idag finns det oerhört många olika säljkanaler som man kan finnas med på, det gäller att välja de rätta för att synas där man vill synas. Just nu sitter jag och kikar på uppsater om Storytelling, och hur man skall använda det i hotellbranschen.

Det finns även många olika sajter på internet där du kan välja att medverka. Därför gäller det för mig att avgränsa och se vart vi skulle kunna vara med.

När det kommer till samarbetspartners kommer jag att titta på vilka bokningssidor vi ska finnas med på. Jag kikar lite extra på svenskagolfhotell.se som är en sajt som marknadsför golfhotell.

Det är en rolig utamning och man lär sig väldigt mycket under resans gång.

Redovisningen om konkurrentanalysen förra veckan gick riktigt bra, jag fick bra respons och feedback på mitt resultat.

En bra bok att läsa när det kommer till Sociala medier är "Sociala medier - en marknadsföringshandbok" Av Emil Holmström & Erik Wikberg.

Åter till arbetet- Vad härligt det är!


Namnval?!

Sitter och arbetar lite hemifrån!
Dagen har bestått av att sammanställa slutsatsen av min konkurrentanalys. Eftersom man arbetar med ett levenade projekt uppstår det hela tiden viktiga frågor. Idag satt jag och spånade med Försäljningschefen om hur man bör namnge hotellet. Det är inte bara att sätta ett namn utan det måste vara ett namn som inte utesluter en viss målgrupp och i vårt läge får det heller inte rikta sig mot det vi redan är kända för.

Namn är något som lever med och som man absolut inte skall byta. Därför känns det oerhört viktigt att det blir rätt och tydligt. I morgon klockan 9 har jag möte med VD och ska då presentera min konkurrentanalys.

Det är ett oerhört trevligt uppdrag jag fått och jag känner att jag har mängder att tillföra. Samtidigt som det är så mycket att lära när det gäller att starta upp ett nytt hotell.

Jag beställde ett gäng med böcker häromdagen, faktiskt i förrgår! Tog inte lång tid innan de var här!


Jag tror denna bok kan vara alldeles utmärkt att ha vid sin sida. Speciellt när man arbetar med levande projekt som förändras hela tiden. Men det bästa är att jag älskar det!

//Sofie Holmgren

Konkurrenter Lindö

Dagen på Lindö har varit riktigt bra!
Härligt att få möjligheten att arbeta i den fantastiska miljö, som Lindö erbjuder.
Har haft ett bra riktigt inspirerande och nyttiga samtal idag. Eftersom jag har börjat i en verksamhet som är i startgroparna, får man söka oerhört mycket fakta. Det är ett arbetssätt som jag som person tycker är oerhört inspirerande. För mig handlar det om att jag trivs när det gäller att vara kreativ och ta tag i saker.

På Lindö är bygget i fullgång och vi arbetar med alla bitar när det gäller hotellet. Vissa saker vet man om, medan man i andra sekunden finner nya saker som man bör tänka på.

Pratade med Anitha på Ekerum idag, det var verkligen ett härligt samtal. Ekerum bedriver också en anläggning med hotell, golf och mycket annat. Det som jag uppskattar är förståelsen för att man kan dra nytta av sina konkurrenter. Många ser konkurrenter som något skrämmande och farligt. Självklart är det en marknad som man tillsammans slåss på, men jag tror att verksamheten blir starkare ochbättre med konkurrenter.

Det som var extra härligt var alla tips och råd som jag fick av Anitha. Självklart tar man till sig av det man behöver och tycker är rätt. Men jag tycker det är en styrka att våga dela med sig av så enkla saker som rutiner och andra misstag som verksamheten har gjort.

Så jag hyllar idag konkurrenter som förstått att man kan dra nytta av varandra.
Mitt resultat i konkurrentanalysen visar att det verkligen går att räkna med Lindö inom kort.

//Sofie Holmgren

Full fart framåt.

Sitter på Lindö och arbetar med konkurrentanalysen. Det finns mycket att tänka på, men så bra det kommer att bli.
Jag ser jätte potential för Lindö att bli en attraktiv destination, med dessa fantastiska golfbanor och allt som kommer att ske. Hotellbygget är i fullgång och man vill att allt ska dra igång så bokningarna kan strömma in. Människor är intresserade och det är oerhört roligt.

Jag tror inte det dröjer länge innan vi kan ta emot bokningar på hotellet. Ser även den fantastiska möjligheten vi kommer att ha genom den nya konferensdelen. Det kommer bli en kreativ miljö för företagare att ha konferens och andra aktiviteter på området.

Det är ett härligt uppdrag att få vara med i detta projekt!

För er som är intresserad av att köpa ett hotellrum kan ni läsa mer om affären här..
http://huvudstadensgolf.se/nyheter/aktuella/default.asp?np=/nyheter/aktuella/kop-ditt-eget-hotellrum-pa-lindo-park.asp


//Sofie Holmgren

Första dagen.

Dagen började med en rejäll frukost, jag var ju tvungen att ladda på ordentligt.
Gav mig ner till jobbet 9, för min första arbetsdag. Det började med en kaffe och genomgång av mina uppdrag under Lian. Det känns riktigt bra, och jag tror att jag och VD har ett liknande tänk i hur verksamheten skall formas.

Just nu arbetar jag med konkurrentanalyser och har gått igenom liknande golfhotell och konferensanläggningar i Stockholm.
Värt att tänka på är vart du ligger på google, man märker tydligt vilka som arbetar med det. Ett bra tips är att twittra, blogga m.m Det gör genast att ditt företag blir mer attraktivt på google.

Här kommer tips om hur du gör en fantastisk konkurrentanalys

1. Ring dem
Det första och smartaste att göra är att ringa dina konkurrenter och be om deras broschyrer och marknadsföringsmaterial. När du ringer märker du också hur du blir bemött och hur snabbt de svarar. Du får också reda på hur snabba de är att skicka material till kunder.

2. Köp av dem
Om du äger dina konkurrenters produkter så är det lättare att jämföra dem med dina egna.

3. Besök dem
Har de butiker så måste du besöka dem, prata med personalen och kanske till och med vara lite besvärligt för att se hur bra de är på att hantera dig som kund.

4. Besök dem på mässor, föreläsningar och event
Det är här dina konkurrenter har planerat för att visa upp sina bästa sidor. Håller de måttet? Vad gör de bättre än du? Vad kan du lära dig av dem?

5. Ladda ner saker
Om de har en sajt med nedladdningsbart material, en presslista, ett nyhetsbrev - se till att du finns med och kan ta del av all ny information.

6. Läs deras årsbokslut
Det är bra att veta hur det går för dem rent ekonomiskt men också att se vad de planerar för framtiden.

7. Fråga dina kunder
Du vill veta vad dina kunder tycker om ditt företag och hur det står sig i förhållande till dina konkurrenter.

8. Håll koll på deras sajter
Njut om de inte gör något åt dem. Ta till dig smarta saker om de är aktiva på nätet.

9. Kolla om de annonserar på nätet
Sök efter era gemensamma nyckelord på Google för att se om de annonserar med Adwords till exempel. Om du inte gör det själv och du märker att de fortsätter att göra det kan det visa att det är ett bra sätt för dem att få kunder. Kanske att det är dags för dig att också börja med Adwords-annonsering.

10. Mera Googling
Sök på dina konkurrenters företagsnamn och nyckelpersoner på nätet och se vad de har för sig och vad andra tycker om dem.

Till sist
Det finns såklart mycket mer att göra men för att få en grundläggande konkurrentanalys är det här en bra start.

Det gäller att vara tydlig i detta arbeta för att ta reda på
man ska marknadspositionera sig.

//Sofie Holmgren

Slutet på något gott...

Det känns lite konstigt att det är sista kvällen som spenderas i Jönköping.
Jag har bott här nu i ungefär två år, och i morgon går flytten till Stockholm.
Har trivts bra i denna stad, men känner att jag behöver få utrymme att utvecklas ännu mer. Mina chanser att göra det jag vill är större i Stockholm.

Jag tycker det är härligt att våga, i vårt lilla land känns det som en klasskamrat sa idag. "Lilla landet lagom".
Det är faktiskt så ibland, det känns som att alla ska vara lika, kunna lika mycket och ingen får sticka ut.
Därför har jag valt att använda mina styrkor och våga här i livet. Jag har varit med om en del som fått mig att inse att det inte kan bli mycket värre än det som varit. Därför är jag stolt att kunna säga att JA detta är jag grymt bra på.

Tycker att vi borde lyfta fram oss själva mer i Sverige. Det är inget fel att våga säga att man är bra på något eller att man gör ett bra jobb. Där tycker jag även att vi måste bli bättre på att ge beröm till varandra. Våga ge dina kollegor beröm när de gör något bra.

Med detta vill jag säga att det är dags att vi tar för oss mer. Vårt samhälle bygger på att man skall våga för att lyckas, ibland blir det fel men vad spelar det för roll.

Vill framför allt lyfta oss kvinnor, det gäller att vässa armbågarna men göra det med charm.
Våga tro på det du gör, och var inte heller rädd för att lyfta dina styrkor.
Jag brukar fundera på mina svagheter och styrkor, självklart ska man jobba med svagheterna men det är oftast det du tycker är roligt som du också är duktig på. Därför vill jag uppmana att lägga mer tyngd på det du är bra på. Våga mer helt enkelt.

Jag har haft en fantastisk tid i Jönköping. Har under tiden lärt mig oerhört mycket och det kommer jag att ta med mig i resten av mitt liv. Utbildningen har gett mig möjligheten att se på saker från olika perspektiv. Jag har fått en helhetsbild av branschen, och vet nu hur mina drömmars värld ska utformas.

Vi diskuterade idag om "problemet" med Sveriges säsonger, att det blir lite mörkt och dystert vissa årstider och att det alltid är en kamp att förlänga säsongen. Jag ser på frågan lite omvänt, handlar det inte om att lära känna kunden? Måste alla turister som kommer till Svergie tycka som vi? Kan det inte vara så att vi har ett fantastiskt land som har oerhört mycket att ge just den här "dystra" tiden? Min åsikt är att det är vi som inte ser utanför boxen, jag tror att det finns mycket mer att göra av det vi har, och att vi helt enkelt måste inse vilka resurser vi faktiskt har i Sverige.

Det är lite det jag efterlyser i branschen, att man måste tänka nytt och utanför boxen. Bara för att du tycker en sak behöver det inte innebära att den potientiella turisten tycker det. Min åsikt är att det är dags för oss svenskar att se möjligheter istället för problem, allt blir genast mycket enklare. Man lyfter blicken på det man kan göra istället för allt som inte går att genomföra.

Våga anta nya utmaningar, vi har fördelen i Sverige att det tillåts att göra misstag i branschen och lära sig av dem. Alla länder har inte den möjligheten, därför har vi det lite extra bra i Sverige för att verkligen våga göra andra saker som resultatet får visa var rätt eller fel.


Min resa börjar nu..

LIA

Vad konstigt det känns!
Allt det där som man har väntat på så länge, är nu helt plötsligt här.
Nu börjar min resa på det jag verkligen vill göra, att få vara med och bygga ett hotell från grunden.

När jag började min utbildning för snart två år sedan, minns jag att jag skrev i min karriärsberättelse att ett av mina mål var att få starta ett hotell.
Jag kommer inte att få starta det på egen hand, men kan tycka att det är en bit på vägen att få vara med om en så cool händelse.

Jag kommer nu att påbörja min LIA på Huvudstadens golf. Vi har en ny utmaning att driva ett hotell, en utmaning som lockar otroligt mycket.

I dagsläget finns det en anläggning med restaurang, golfreception, konferensrum m.m
Det nya som skall byggas är hotellet, som är ett nytt ben i verksamheten. Många delar av anläggningen kommer fräschas upp och ett Spa kommer att byggas.

Min roll kommer att grundas i att jag skall arbeta mycket med marknadsföring. Hur ska vi nischa oss, vem är målgruppen, paketering, samarbetspartners, säljkanaler, bokningssystem m.m ja ni förstår det är en väldigt rolig uppgift jag har framför mig.

Konceptet är lite speciellt då det bygger på att fastigheten säljs som bostadsrätter till potentiella köpare.
Driften kommer sedan att skötas av bolaget. Det är spännande att höra att vi redan fått in stora bokningar på hotellet.
Jag har en jätte bra känsla i kroppen, och jag vet att den känslan kommer att leverera.

På måndag börjar min nya utmaning, då ska jag tillsammans med VD sätta fingret på hur vi ska gå tillväga i de olika stegen.

Examensarbete
Under min tid i verksamheten kommer jag även att göra ett examensarbete för utbildningen. Det är det sista vi gör, och man har såklart krav på sig själv att det ska bli bra.
Jag har fokuserat på ett av mina favoritämnen som är ekonomi. Ett arbete om budget, nyckeltal och strategier kommer att stå i fokus. Nu väntar jag med spänning för att se vem min handledare blir.

Under tiden kommer jag att blogga intensivt för att ni ska få vara med på min fantastiska resa, och få känslan av att bygga något från grunden.
Ni kommer säkert läsa om mitt tjat när vi inte kan bestämma oss vilket bokningssystem vi ska använda, eller kanske hur vi skall organisera receptionen så vi finner den bästa lösningen för både hotellgäster, restauranggäster och golfare.

Nu ska jag sätta mig och påbörja undersökningen till mitt budgetförslag.
Jag hoppas ni hänger med på min resa framöver.



Se bilder från anläggningen här:
http://www.hemnet.se/beskrivning/1222216?r=3





Dubai i mitt hjärta.

Vilken underbar resa, och gud så mycket jag har lärt mig. Tillsammans med utbildningen Hotel management har vi varit ca 30 studerande som har besökt Dubai. Vi åkte den 3 februari och var hemma på Arlanda den 11 februari.

Jag har jätte svårt att beskriva med ord, denna fantastiska resa och alla dessa nya syner på saker och ting.
Under resan besökte vi alla lyxioga hotell och restauranger du kan tänka dig. Vi åt god mat på de mysiga restaurangerna i gamla delen av Dubai, Creeken var fantastiskt.

Första dagen åkte vi runt med vår guide och såg de häftigaste byggnader du kan tänka dig. Vi avslutade med en fantastisk buffé på Atlantishotell. De har bara sådär 1536 rum..
Och jag kan tillägga att här snackar vi inte dagens lunch buffé utan här fanns allt. Du kunde välja mellan de indiska, italienska och arabiska köket. Det fanns skaldjur i mängder och desserten ska jag inte ens prata om.
Med andra ord riktigt mysigt.

Hotellet var så gigantiskt, att ja vi gick faktiskt vilse. Det var jag, Emelie och Bella som skulle ta oss till en taxi. 30 minuter senare insåg vi att vi hade varit på helt fel plan, men det löste sig tillslut.
Byggnaden var otrolig och alla dessa glasskulpturer, man trodde inte sina ögon. Vi hade en guide som vi lärde känna som heter Conrad och arbetar på Atlantis. Hans pappa var med och byggde hotellet från start. Han verkade tycka att vi svenskar var riktigt trevliga och fungerade även som vårt guide en del andra kvällar när vi var lite vilsna i stora Dubai.

Burj al arab var också helt fantastiskt det klassas som ett av världens finaste hotell. vi åt afternoon tea och var riktigt belåtna när vi gick därifrån.

Som ni förstår har hela resan varit fantastisk, vi har gjort så mycket under denna vecka. Alla besök har varit så givande och vi sitter just nu mitt uppe i rapportskrivning för att sammanfatta resan. Den rapporten kommer vara underhållande att läsa, för vi har så mycket klreativa ideér på hur man kan använda Dubais styrkor i Svergie, och hur de kan utveckla och förändra vissa bitar där.
Hur de ska bli bättre på att arbeta med att lära känna kunden och inte slänga allt i ansiktet på dem.

Boutiquehotell och restauranger har vi fått mersmak av och de är något de verkligen tror kommer utformas gigantiskt i Dubai. med andra ord, finns det inga ord för denna resa.

Alla som har möjligheten måste besöka Dubai, och jag ger mer än gärna råd och tips på vad som bör besökas.

Nu ska jag fortsätta att hålla energin uppe och skriva av alla ideér och tankar från denna fantastiska resa.
Jag vill passa på att tacka alla som gjorde denna resa till ett minne för livet. Ultra education som såg till att detta var möjligt och även alla fantastiska nya ledare som kommer att vara oerhört viktiga för branschen i framtiden.










Dubai

Nu är allt packat, det sista ska bara ner i bilen. Tänk att tiden gått så fort..
Imorgon 14.15 går planet till ett varmare Dubai.. Ska bli spännande att se alla hotell och framför allt hur de arbetar där nere.

Fått så mycket fina mail i min inbox- Jag bugar och tackar! Det är alltid roligt när man får uppskattning för hårt arbete.  

Nu fortsätter packningen..



Över och förbi.

Destination 2.0 är över och förbi för denna gång. Vi har lyckats ta fram ett helt otroligt projekt, efter de få resurser vi haft.
Dagen var lyckad, och alla verkade nöjda med de resultat vi fått fram.
Nu väntar vi å utvärderingen ocg ser med spänning fram emot de resultat som projektet gett.
Branschen har så mycket att ge! Ska ta vara på allt jag kan och lärt mig under denna tid.
Räkna med mig i framtiden, på ett eller flera sätt.

Nu laddar ja om för på torsdag åker vi mot Dubai!


RSS 2.0