Första dagen.

Dagen började med en rejäll frukost, jag var ju tvungen att ladda på ordentligt.
Gav mig ner till jobbet 9, för min första arbetsdag. Det började med en kaffe och genomgång av mina uppdrag under Lian. Det känns riktigt bra, och jag tror att jag och VD har ett liknande tänk i hur verksamheten skall formas.

Just nu arbetar jag med konkurrentanalyser och har gått igenom liknande golfhotell och konferensanläggningar i Stockholm.
Värt att tänka på är vart du ligger på google, man märker tydligt vilka som arbetar med det. Ett bra tips är att twittra, blogga m.m Det gör genast att ditt företag blir mer attraktivt på google.

Här kommer tips om hur du gör en fantastisk konkurrentanalys

1. Ring dem
Det första och smartaste att göra är att ringa dina konkurrenter och be om deras broschyrer och marknadsföringsmaterial. När du ringer märker du också hur du blir bemött och hur snabbt de svarar. Du får också reda på hur snabba de är att skicka material till kunder.

2. Köp av dem
Om du äger dina konkurrenters produkter så är det lättare att jämföra dem med dina egna.

3. Besök dem
Har de butiker så måste du besöka dem, prata med personalen och kanske till och med vara lite besvärligt för att se hur bra de är på att hantera dig som kund.

4. Besök dem på mässor, föreläsningar och event
Det är här dina konkurrenter har planerat för att visa upp sina bästa sidor. Håller de måttet? Vad gör de bättre än du? Vad kan du lära dig av dem?

5. Ladda ner saker
Om de har en sajt med nedladdningsbart material, en presslista, ett nyhetsbrev - se till att du finns med och kan ta del av all ny information.

6. Läs deras årsbokslut
Det är bra att veta hur det går för dem rent ekonomiskt men också att se vad de planerar för framtiden.

7. Fråga dina kunder
Du vill veta vad dina kunder tycker om ditt företag och hur det står sig i förhållande till dina konkurrenter.

8. Håll koll på deras sajter
Njut om de inte gör något åt dem. Ta till dig smarta saker om de är aktiva på nätet.

9. Kolla om de annonserar på nätet
Sök efter era gemensamma nyckelord på Google för att se om de annonserar med Adwords till exempel. Om du inte gör det själv och du märker att de fortsätter att göra det kan det visa att det är ett bra sätt för dem att få kunder. Kanske att det är dags för dig att också börja med Adwords-annonsering.

10. Mera Googling
Sök på dina konkurrenters företagsnamn och nyckelpersoner på nätet och se vad de har för sig och vad andra tycker om dem.

Till sist
Det finns såklart mycket mer att göra men för att få en grundläggande konkurrentanalys är det här en bra start.

Det gäller att vara tydlig i detta arbeta för att ta reda på
man ska marknadspositionera sig.

//Sofie Holmgren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0