Få ner ekonomin i organisationerna.

Idag har det varit en fantastisk dag.
Fick ett mail angående att vi fått in ännu en sponsor, vad härligt. Destination2.0 utvecklas för varje dag. Nu är vi i den del av projektet då vi måste knyta ihop säcken och få ner de mest intressanta punkterna i projektet. Vi kommer att styra dagen efter branschens behov, därför är det så viktigt för oss att komma ut i branschen och träffa branschföreträdare. Idag var vi på HV71 och träffade marknadschefen.
Det finns så mycket i Jönköping, som skulle kunna utvecklas ännu mer om aktörerna på marknaden samlade sina kloka ideér och insåg att de måste arbeta tillsammans.

Det finns ingen möjlighet för Elmia att satsa på stora event som drar besöksresenärer till Jönköping, om inte hotellen vågar satsa. Det går hand i hand. Samtidigt måste det finnas en balans för hotellen, det går inte att utöka antal rum om man endast har möjlighet att fylla dem under mässdagar.

Kan man arbeta ännu mer med mässor i Jönköping, det tror jag. Kan man ha en gemensam strategi för hur man skall arbeta med tillsammans.

Alla dessa frågor kommer att vara i fokus 31 januari. Vi tycker att det är bättre att samla alla grupperingar under ett och samma tak, under en och samma dag.

Det gäller för aktörena att få självinsikt, man klarar sig inte själv i detta samhälle. Alla är vi beroende av varandra. Och tillsammans utvecklar vi vårt land och våra städer. Det ger oss ökad lönsamhet.
Tänk utanför boxen, tänk paketering.
Det fungerar inte längre att tro att man har bra affärer, i morgon är dem över. Man måste inse att man hela tiden behöver arbeta med sitt företag, man måste utveckla och hela tiden följa omvärlden.
Tänk NU, i morgon kan det vara försent.

Ekonomi
Lev med affärsidén

Varför har inte fler hotell börjat använda självincheckning? Varför är det så att receptionsdisken är något heligt på hotell.
Ofta hör man att det är en säkerhet, men om någon verkligen vill dig illa kan den nå dig bakom disken i allfall. Och det är också undersökningar som gjorts att människor blir mer aggresiva när dem har klagomål och står långt från den dem pratar med. Samtidigt som alla hör det. Varför gör man inte som i vissa länder. Där man har valt att gästen får en kopp te och invänta nyckel, i stället för att slippa stå vid den berömde disken och vänta.
Är det egentligen receptionsdisken viktig för gästen? Har man tagit reda på hur gästen själv vill ha det, beroende på vad man är inriktad på för segment.

Merförsäljning= Nöjdkundsförsäljning, varför är vi så dåliga på detta?
Vet vi egentligen innebörden av vad som kan hända med ekonomin om vi säljer på en dricka mer per gäst?`
Är det inte bättre att en hotellgäst som är stressad får hjälp att komma ihåg att köpa med sig en kopp kaffe och macka upp på rummet?
Vi behöver utveckla merförsäljning i Sverige.

Varför frågor man på Restaurang-vill du titta på dessertmenyn lite blygsamt? Vi är styrda att säga nej. Är det inte en självklarhet att menyn skall ligga på bordet när jag ätit? Ska man ha något val att INTE välja dessert? Använd mycket bilder för att ge känslor.

Effektivisera
Detta ord har i vissa fall blivit negativt laddad. Anledningen till detta är att man vid många tillfällen inom företag arbetar med att effektivisera och då är det första alternativet i många fall att skära ner på personalkostnader. Visst ibland behövs även detta, men det kan faktiskt finnas andra lösningar. Arbetar med tillräckligt mycket med processerna? Kan man arbeta på ett annat sätt för att öka effektiviteten? Ransaka dig själv och dina processer.

Ledning
Efter att ha läst lite ekonomi och arbetar en del både i privata företag men även inom offentligasektorn har jag lärt mig en hel del.
OH kostnader tycker jag skall fördelas ner på AO områdena.
Det är alltid lättare att lägga en budget om du vet totala kostnader innan, endel företag arbetar inte med detta sätt. Då kan de olika AO områdena tror att det gjort ett bra resultat, kanske till och med vinst. Men i själva falletär det så att OH kostnader kommer på i efterhand och helt plötsligt har man inte de resultat man förväntat. Är OH kostnaderna fördelade rätt? Detta är oerhört viktigt för att ge de olika affärsområdena rätt förutsättningar.

Samtidigt är det så att om du som AO chef skall betala OH kostnader skall du självklart ställa krav. Du skall få ut något av ledningen. Använd VD på sälj möten, du kanske har ett möte med en annan VD och då kan det vara ett bra tillfälle. Låt dig inte trampas på, utan påvisa hur viktigt det är. Du belastas med dessa kostnader och måste på ett eller annat sätt kunna utnyttja dem.

Det viktiga är att få ner ekonomitänket i organisationerna. Få receptionisterna att förstå vad det kostar att hyra ut ett rum. Ge städpersonalen insikt i vad de kostar att städa ett rum, och vad som krävs fgör att det skall gå ihop.
Varför ska du inte dela med dig av informationen?

Jag tycker det är härligt att vi kommer ut med detta tänk. Nya framtida ledare som har insett vikten av att arbeta med människor och deras kunskaper.
Alla människor kan!, glöm inte bort det.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0