Jag är miljonär!!!

Sitter i skolan efter en dags föreläsning i Ekonomi.
Jag kanske är udda, men jag älskar ämnet! Man lär sig otroligt mycket hela tiden och detta lilla företag vi startat idag är verkligen en möjlighet att öka kunskapen ännu mer.

EKONOMI
Dagens fråga "Vad gör man för att bevaka/öka lönsamheten?"

Vi har fått arbeta med ett case där vi ska starta ett företag.
Vårt företag heter Powernap, ett hotell vid Arlanda.

Powernap- Hotell och Bistro.
Vi vänder oss till affärsresenärer som behöver ett par timmars sömn. Hos oss kan du enkelt mätta magen innan resan fortsätter. På ett engagerat och tillgängligt sätt förgyller vi din resa.

Gastronomi utbildningen som är en annan utbildning inom JBO har varit med på föreläsningen idag.
Riktigt roligt med nya människor, Lena hamnade i min grupp. En kvinna med erfarenhet som kock i branschen.
Jag som inte arbetat i restaurang har så stort utbyte av kompetens med människor som henne. Jag får mer och mer förståelse för hur restaurangen bör byggas upp.
Det är en väldigt viktig del i mina framtidsplaner.

Peter Rosell heter vår föreläsare, oc hhan är väldigt kunnig inom ämnet. Han arbetar som företagsutvecklare, företagsdoktor,utbildare och entreprenör.
Ekonomi och juridik samt sälj och strategi är också hans huvudämne.

Ni förstår varför jag sprudlar av energi va? Hur många får möjligheten att ha så här bra föreläsare som vi har på JBO.
Jag försöker verkligen ta åt mig av allt jag kan, man sitter helt inne i ämnet en hel dag. SÅ när människor börjar röra på sig inser man att klockan redan är 16.00 herregud.

Vi har arbetar med produktkalkyler, lönsamhetpålägg, priset m.m
Det är verkligen roligt. Vårt företag efter vår budget skulle men en ökning på 15% försäljning öka vinsten med 460.000.
Vi diskuterade detta ett tag. Vi kom fram till att om man får personalen att få upp ögonen för hur viktig just deras del i ekonomin är kommer man att lyckas så mycket bättre. Varför är det ingen som sporrar personalen ännu mer till merförsäljning?

Och varför talar man tillexempel i receptionen om hur svårt det är att arbeta med Revenue Management?
Som många receptionister brukar säga, jag vet inte vad jag ska göra om en walk-in gäst kommer klockan 22.00 och vill bo på mitt hotell. Vad ska jag ta för pris? Jo visst det finns ett förutbestämt pris.

Men som vi tog ett exempel idag att en gäst som skulle bo på vandrarhem för 400kr kommer in på ditt hotell förtvivlad av att vandrarhemmet har stängt-
Gästen frågar vad det kostar att bo hos dig.
Du svarar 1400:-
Det kommer gästen troligen inte att acceptera om hon/han hade valt att bo för 400 kronor tidigare.
Det jag vill komma fram till är att om du som personal får uppgifter av dina chefer om vad en produkt/tjänst verkligen kostar att producera/sälja. Är det betydligt lättare för dig att ta beslutet om att sälja.
Du vet att ditt rum kostar dig t.ex) 200kr att hyra ut, total kostnad. Men varför ska du då tacka nej till en gäst som kan tänka sig att betala 400kr?

Det handlar om att kunna agera i olika situationer, självklart måste du veta om konskvenserna och meddela gästen att jag gör enbart detta på priset för att rädda din situation.
Men det som branschen gör ibland är att stirra sig blint på att vi ska arbeta med Revenue, men vi glömmer bort att förmedla för våra medarbetare att hur skall de arbeta med verktygen.

Vi arbetade med produktkalkyl idag, varför skall inte AO-affärsområdet ta hand om sina kostnader?
En del företag lägger ut hyra på OH- företagets gemensamma kostnader.
Vi har idag lärt oss att fördela ner OH på de olika AO.

Jag frågade Peter hur det verkligen ser ut i bransche, och han förklarar att fler och fler företag inser att det är såhär man måste arbeta. Samtidigt tror jag att det är så att det kommer komma mer och mer i takt med att organisationerna i branschen kommer förändras.
Idag vill man dela ut ansvar etc, så varför ska man inte dela ut kostnader för den ansvariga AO?
Samtidigt är det viktigt för din uppföljning att du har kostnader på rätt ställe för att kunna utvärdera verksamheten rättvist.


MARKNADSPLANERING
Sitter kvar ett tag i skolan för att göra klart mina instuderingsfrågor till tentan på fredag. Det är också ett jätte intressant ämne marknadsföring.
Jag har så mycket ideér i mitt huvud om hur man kan bygga varumärke m.m

Håller på med ett litet projekt i marknadsföring, som jag skall skriva ihop och sedan komma med förslag till ett företag. Hur de skall arbeta med varumärkesmarknadsföring, och hur de skall kunna marknadsföra sina barnkalas på rätt sätt.

Var för övrigt på ett viktigt möte i Sthlm, de tror jag kan bli riktigt bra!

BILJETTER TILL GOTLAND!
ÅKER TILL GOTLAND V.44 5-7 NOV. ÄR ETT SEMINARIE, NÅGON SOM VILL FÖLJA MED? TVÅ PLATSER KVAR. JÄTTE SPÄNNANDE DAGAR, MED VIKTIGA MÄNNISKOR I BRANSCHEN! EVENTFÖRELÄSNING M.M
KONTAKTA MIG!

Jag vill avsluta med att kommentera min rubrik. Jo jag känner mig verkligen stenrik!
Jag hoppas att fler får känna den känsla som jag gör, och jag hoppas att fler där ute gör det!
Det finns inget som kan göra dig så rik som att älska det du gör, att brinna för det du gör och få utvecklas hela tiden.
Jag hoppas att fler tar steget ut och vågar-De tänker jag göra!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0