Marknadsföring.

Vilken underbar dag!
Kunde inte haft en bättre föreläsning idag, ämnet är marknadsplanering.
Vi har en riktigt skön typ Per Syrén han arbetar för drivkraft.

Vår projektledare gick igenom kursmålen, hon fortsatte Per du kan väl berätta om hur du tänkt lägga upp kurse.
Per - VAA? pratar vi om samma kurs eller.

Haha det var lite roligt, kursmålen är ju väldigt formella, och det skulle jag nog inte vilja påstå att han är.

Förr var det svårt att synas, men när man väl gjorde det var det effektivt!
Man fick vara ett av flera tusen band som fick synas i TV, och plötsligt hade man sålt guld över en natt.
Idag är det oerhört lätt att synas!, men det är också oerhört svårt att bli sedd.

Vi diskuterade om hur olika företag använder nya säljverktyg men på fel sätt.
De sätter in de gamla teorierna i nya forum, och det kan verkligen bli så fel.

Ett exempel är egentligen facebook som vi pratade om. Där finns det massor av annonser men ser vi dem?
Vi fick efter diskussion fram att facebook är nulägets "fritidsgård".

-Vi är på facebook för att nätverka med varandra
-Vi är på facebook för att spionera

Vi är inte på facebook för att konsumera!!!
Ingen av oss 17 hade via facebook nått till köp.
Här gäller det att använda facebook på rätt sätt.
Fler än vad som erkänner spelar oerhört mycket spel på facebook, och man gör en massa olika tester.
Gb-glass har gjort en cool sak som gör att kunden har nära till tanke och handling.
De har ett test där du kan se vilken typ av GB-glass du är.
Varje gång någon i din vänlista gör detta, så syns GB med sin logga osv.
De finns massor att göra, men det gäller att använda verktygen på rätt sätt. Det är inte effektivt att annonsera på facebook.

Ett annat exempel är Spotify
Skit bra tycker jag personligen att det är. Men egentligen vad är det man gör på spotify?
Jo man sitter ju inte fast vid datorn i tre timmar, nej man använder spotify medan man gör något annat. Det kan man kalla bakgrundsmedia.
Alltså är det effektivt att ha marknadsföra sig genom att köpa reklam på spotify?
Det är frågan, för hur nog lyssnar kunden?

Ett bra exempel är dock SAS.
De insåg att deras kunder inte skulle lyssna på spotify om de enbart köpte reklam där.
Istället köpte den rätt till att bjuda in personer, som i sin tur INTE behövde ha reklamavbrott.
Detta bjöd man in sina resenärer till, och VARJE gång de satte igång spotify så kom det upp något i stil med: Hoppas du får en trevlig stund på spotify- hälsningar SAS- att resa med sas sparar tid.
Detta gav budskapet att SAS erbjöd dem detta, för att påvisa att för dem var det viktigt att de kunde se lyssna på spotify utan reklam. Samtidigt som det gav dem en koppling till deras- Att flyga med sas sparar din tid.

Vad är marknadsföring då?
All marknadsföring syftar till att skapa affärer

Vi gick igenom så sjukt mycket bra saker idag, och jag är verkligen jätte nöjd.
Har insett att jag har fastnat för detta ämnet totalt. Ska bli roligt att se hur vi kan utveckla det.

WOW!!!
Vår föreläsare berättade för oss om när han och hans dotter var i Frankrike på Disney land.
De bodde i ett slott självklart!
Allt var jätte häftigt och cool, en riktigt upplevelse.
De lämnade varje dag dockorna överallt på golvet, men när de kom hem första dagen var det annorlunda.
Dottern kom in och där satt alla hennes dockor i ett led.
Detta fortsatte varje dag, hon tittade märkligt och funderade över detta.
Sista dagen när det var dags att åka hem, ser hon en städerska.
Hon ber sin far att fråga städerskan om dockorna.
Efter många fram och tillbaka böjer sig städerskan ner till dotter och säger:
- They are alive
Dottern säger bara en sak WOW!

Det var INTE SÄLJAREN, RECEPTIONEN ELLER TIVOLIT SOM GJORDE DETTA!
Det var STÄDERSKAN som gav familjen en WOW upplevelse.
Tänk på de ni, man skall inte binda sig fast vid att det är receptionisterna som gör jobbet, vilket jag tycker att de ofta får beröm för.
Ta vara på ALLA era säljare!


Godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0